zondag 5 oktober 2014

Concertfotografie: Brundibár van het Nieuw Amsterdams Kinderkoor + Mijn Eerste Publicatie!


Afgelopen Dodenherdenking heb ik de voorstelling 'Brundibár' door het Nieuw Amsterdams Kinderkoor gefotografeerd. De opera werd tijdens de Tweede Wereldoorlog in kamp Theresienstadt uitgevoerd. Alle uitvoerende kinderen, musici en de componist waren gevangen in het concentratiekamp. Het Nieuw Amsterdams Kinderkoor voerde de voorstelling op 5 mei opnieuw op, met als speciale gast Ela Weissberger, een van de weinige overlevenden uit de oorspronkelijke cast.

Voor mijn gevoel stond de Tweede Wereldoorlog nog best ver van me af. Hoewel we ieder jaar de slachtoffers herdenken, je er genoeg over leest in (gescheidenis)boeken en er nog genoeg opa's en oma's zijn die de oorlog zelf hebben meegemaakt, was dit de eerste keer dat ik keihard geconfronteerd werd met hoe verschrikkelijk het eigenlijk was. In de opera zitten bijvoorbeeld heel veel instrumenten die je niet zo snel bij elkaar zou zetten of die in die tijd niet gebruikelijk waren voor opera's, allemaal zodat er zoveel mogelijk musici mee konden doen waardoor ze nog niet gedeporteerd werden. Ook op het einde werden alle leden van de oorspronkelijke cast opgenoemd die uiteindelijk toch werden gedeporteerd en werd er voor elk lid een tulp neergezet. Een hele mooie, maar confronterende manier om de slachtoffers te herdenken.

Wil je meer over de opera Brunibár en het NAK weten? Hier kan je de documentaire bekijken die hierover is gemaakt.